Äntligen har jag läst mig utanför tv-serien! Här är den tredje (fast i mitt fall fjärde) boken och tillika fortsättningen till Kungarnas krig.

Temat på den här boken är bröllop och den borde snarare ha hetat något i stil med ”bröllopets makt” men det låter väl inte lika häftigt. I den här boken finns det beryktade ”red wedding” som jag läst om i artiklar och kommentarer, vilket därmed har väckt min nyfikenhet. Vems bröllop som slutar i ett blodbad tänker jag dock inte avslöja.

Sansa Stark har sluppit undan giftermål med kung Joeffrey, men det innebar inte att hon är fri att återförenas med sina familjemedlemmar. Huset Turell planerar att gifta bort henne med Höggårdens arvtagare, krymplingen Willas. När familjen Lannister får veta detta så bestämmer de sig för att sätta käppar i hjulet och gifta bort Sansa med en av de sina. Patriarken Tywin Lannister bestämmer dessutom att hans vuxna barn måste gifta sig, både änkan Cersei och dvärgen Tyrion (inte med varandra dock). Som om inte detta är nog så har Robb Stark ratat sin trolovade av huset Frey för att gifta sig i smyg med en vacker ung dam vars familj är allierad med huset Lannister.

En liten reflektion: Ord som jag har tröttnat på och som dyker upp frekvent i den här boken är mödom och mandom. Svendom saknas däremot.

Den här boken är jobbigt tjock men gick ändå att läsa rätt snabbt. Nu har jag tröttnat lite på den och orkar inte skriva så mycket mer om just denna. Hade tänkt att ta en månads paus innan jag började på nästa bok i Sagan om is och eld, men det visade sig redan vara min tur i reservationskön, så nu vet jag vad jag kommer att göra under den närmsta tiden…

Den här gången fick man en hyfsat detaljerad karta över Landet bortom muren och en karta med Länderna runt Sommarhavet i boken. Klicka på den för större upplösning. Det känns bra att man äntligen får en bild av hur det ser ut där prinsessan Daenerys är.

Frågorna som jag ställde efter att ha läst förra boken är fortfarande obesvarade (förutom att Arya träffar en som säger sig vara mjölkbror med Jon Snö, dvs blivit ammad av samma kvinna). Sakerna som jag undrade över är följande:

  • Vem är Jon Snös mamma?
  • Vad har hänt med Benjen Stark?
  • Kommer Arya återse sin varg Nymeria?
  • Kommer familjen Stark någonsin återförenas?
Originaltitel: A Storm of Swords
Översättning: Louise Thulin
Forum, 2007 (originalet 2000)
961 sidor